Kıl Dönmesi Tedavisi

Kıl dönmesi tedavisi, hastalığın ilerleme durumuna göre değişiklik göstermektedir. Kıl dönmesi hastalığının başlangıç safhasında ameliyat yöntemi yerine ağrı kesici ve antibiyotik gibi tedavi yöntemleri tercih edilmektedir. İltihaplı kıl dönmelerinde ise müdahale gerekmektedir.

Kıl Dönmesi Nedir?

Kıl dönmesi, saç ve cilt döküntülerinin cilt altında oluşturduğu kıl yuvası olarak açıklanabilmektedir. Enseden veya sırttan dökülen kılların kuyruk sokumunda veya vücudun herhangi bir yerinde toplanması, daha sonra bu kılların cilt altına girmesi ile sonuçlanabilmektedir. Kılın deri içerisine girmesi ve yuva yapması ile meydana giren kronik enfeksiyon problemi kıl dönmesi olarak açıklanabilmektedir.

Kıl dönmesi probleminin belirtileri şu şekilde sıralanabilir:

• Akıntı
  • Ağrı
  • Yanma

Kıl dönmesinde hastalar genellikle kaşıntı ve şişlik şikayeti ile doktora başvuruda bulunmaktadır. Bu noktada tanı için anal muayene yeterli olabilmektedir. Ancak fiziki muayene ile net bir tanı koyulamadığında MR, ultrason gibi yöntemlere başvurulmaktadır.

Kıl Dönmesi Neden Olur?

Kıl dönmesinin nedenleri incelendiğinde, net bir belirleme yapılamadığı görülmektedir. Ancak en genel nedeni cilde doğrudan nüfus eden gevşek kıllardır. Kılların cilde doğru bastırılmasına neden olan davranışlar problemin meydana gelmesine neden olabilmektedir. Bu davranışlar şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Sürtünme
  • Basınç
  • Devamlı olarak sıkı kıyafetler giyilmesi
  • Bisiklete sık binilmesi
  • Uzun süre hareketsiz kalmak

Deri içerisinde kıl birikmesi, vücutta yabancı bir madde gibi algılandığı için kist meydana gelmektedir.

Kıl Dönmesi Hangi Bölgelerde Olur?

Kıl dönmesi meydana gelen bölgeler incelendiğinde genel olarak kuyruk sokumunda meydana geldiği görülmektedir. Bu bölgede döküntülerin cilt altına girmesi çok daha kolay bir şekilde gerçekleşmektedir.

Ancak kıl dönmesinin pek çok bölgede görülebilmesi mümkündür. Parmak araları, koltuk altı veya göbek bölgesi, kıl dönmesi problemine sık bir şekilde rastlanan diğer bölgelerdir.

Kıl Dönmesini Engellemenin Yolu Var Mıdır?

Kıl dönmesini önlemek için bazı hususlara dikkat edilmesi gerekmektedir. Bunlardan bazılarını şöyle sıralayabiliriz:

• Kıl alma yöntemi, kıl dönmesine neden olabilmektedir. Tıraş olma, kıl kökünün tam alınmamasına neden olacağı için kıl dönmesini arttırabilmektedir.
  • Cildinizdeki gözeneklerin tıkanmasını önlemektedir.
  • Çok sıkı kıyafetler giyilmesi kıl dönmesine neden olabilmektedir. Cildinizin nefes almasına imkan tanıyacak pamuklu kumaşları tercih etmeli ve fazla sıkı giymekten kaçınmalısınız.

Ameliyatla Kıl Dönmesi Tedavisi

Ameliyatla kıl dönmesi tedavisi için öncelikle enfeksiyonun antibiyotik kullanarak giderilmesi gerekmektedir. Ardından cerrahi tedavi yöntemi belirlenecektir. Kıl dönmesi problemine uygulanabilecek birçok farklı yöntem mevcuttur. Ameliyat lokal, spinal veya genel anestezi ile gerçekleştirilebilmektedir. Hasta yüzükoyun bir şekilde yatırılarak ameliyat gerçekleştirilmektedir. Ameliyattan sonra kesi bölgesi temizlenmekte ve dikiş ile kapatılmaktadır. Ameliyat yöntemleri olarak tercih edilebilecek yöntemler şunlardır:

• Flep Yöntemleri
  • Kisotomi Ameliyatı
  • Primer Kapama
  • Marsupializasyon Ameliyatı
  • Karikadis Ameliyatı

Klasik kıl dönmesi ameliyatı olarak bilinen ameliyat yöntemlerinin büyük bir kısmı günümüzde tercih edilmemektedir. Bunun yerine hastanede yatılmasına gerek olmayan ve risk oranı düşük olan mikro sinüsektomi yöntemi kullanılmaktadır.

Mikrosinüsektomi Nedir?

Mikrosinüsektomi yöntemi, minimum hasar ile kıl yumağının yuvasıyla birlikte çıkarılmasıdır. Hastalığın özgürlüğünü kısıtlamaması klasik ameliyat yöntemlerinden farkını ortaya koymaktadır. Mikrosinüsektomi tedavisi 10 dakika gibi bir süre zarfında gerçekleştirilmektedir.

İşlem için 2 cm kadar küçük bir kesi atılmaktadır. Kıl dönmesi problemlerinde kıl yumağı 1 -2 cm’lik bir alanı kaplamaktadır. Bu nedenle daha büyük bir alana ihtiyaç duymaksızın işlem tamamlanmaktadır. Klasik ameliyatlardaki gibi sağlıklı dokuların da çıkarılması gibi problemler yaşanmadığı için en sık tercih edilen yöntemlerden birisidir. Mikrosinüsektomi yöntemi küçük bir cerrahi girişim yöntemidir.

Ameliyatsız Kıl Dönmesi Tedavisi

Ameliyatsız kıl dönmesi tedavileri kapsamında tercih edilebilecek farklı yöntemler bulunmaktadır. Bu yöntemler kısaca şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Lazer Tedavisi: Kesme ve dikme işlemlerini gerektirmemektedir. Kıl giriş deliğinin temizlenmesinin ardından ortaya çıkan boşluğun lazer ile yakılması şeklinde açıklanabilmektedir.
  • Kristalize Fenol Tedavisi: Kıl giriş deliklerinden veya apsenin çıkış deliğinde sinüsün içerisinin temizlenmesi ve meydana gelen boşluğun kristalize formik asitle yakılması olarak açıklanabilmektedir.
  • Gümüş Nitrat Tedavisi: Kıl giriş deliklerinden veya apsenin çıkış deliğinde sinüsün içerisinin temizlenmesi ve meydana gelen boşluğun gümüş nitrat ile yakılması olarak açıklanabilmektedir.

Lazerle Kıl Dönmesi Tedavisi

Lazerle kıl dönmesi tedavisi, ameliyatsız yöntemler arasında en sık tercih edilen tedavi yöntemidir. Lokal anestezi lazer tedavisi için yeterli olmaktadır. Tedavi süresi ise yaklaşık olarak 5 ile 10 dakika arasında değişmektedir. Anestezi işlemi gerçekleştirildikten sonra kıl dönmesi oluşan bölge kıl giriş deliğinden girilerek ince aletler yardımıyla temizlenmektedir. Ardından herhangi bir ek kesi yapılmasına gerek kalmadan meydana gelen boşluk lazer ile yakılarak kapatılmaktadır. Tedavinin önemli avantajları şu şekildedir:

• Kesi alanı minimum seviyede olduğu için hasta açısından konforlu bir tedavi seçeneğidir.
  • Ameliyat süresi oldukça kısadır. 10 dakika gibi bir süre içerisinde işlem tamamlanmaktadır.
  • Hasta kısa süre içerisinde normal hayatına dönebilmektedir.
  • Ağrı ve acı hissi minimum seviyededir.

En İyi Kıl Dönmesi Tedavisi Hangisidir?

En iyi kıl dönmesi tedavisi olarak gösterilebilecek yöntem günümüzde Mikrosinüsektomi yöntemidir. Ameliyatsız yöntemlerden daha etkili, diğer ameliyat yöntemlerinden ise daha az hasarlı olan bu yöntemin avantajları şunlardır:

• İlk ve en önemli avantajı, klasik ameliyat yöntemlerinden çok daha küçük bir kesi açılmasının yeterli olmasıdır. Klasik ameliyatlarda ciltte 12 ile 30 cm arasında kesi açılması gerekebilmektedir. Bu yöntemde ise 1 ile 2 cm arasında değişen bir kesi boyutu yeterli olmaktadır.
  • Ciltte görünür şekilde iz kalmamaktadır. Bu sebeple kozmetik açıdan da sorunsuz bir yöntemdir.
  • Pansuman ve narkoz gerekmemektedir.
  • Kısa sürede gerçekleştirilebilen bir operasyondur. 10 dakika gibi bir süre yeterli olmaktadır.
  • Lokal anestezi ile gerçekleştirilen bir yöntemdir.
  • İşlem sonrasında yatılmasına gerek bulunmamaktadır. İş rutinine kısa sürede dönülebilmektedir.
  • Nüks oranı oldukça düşük bir yöntemdir.

Kıl Dönmesi Tedavisi Fiyatları

Kıl dönmesi tedavisi fiyatları belirlenirken kullanılan birçok farklı parametre bulunmaktadır. Bu nedenle net bir fiyat belirlemesi yapabilmek için mutlaka muayene olmanız ve kıl dönmesi probleminin gelmiş olduğu safha gibi incelemelerin yapılması gerekmektedir. Kıl dönmesi tedavisi fiyatlarında belirleyici olan hususlar:

• Kıl dönmesi probleminin derecesi
  • Kıl dönmesi problemi için uygulanacak tedavi yöntemi
  • Tedaviyi gerçekleştirecek doktorun uzmanlığı ve tecrübesi
  • Tedavinin gerçekleştirileceği kliniğin teknik donanımı
  • Tedaviyi gerçekleştirecek teknik ekibin uzmanlığı

şeklinde sıralanabilir.

Kıl Dönmesi Tedavisi Sonrası Normal Hayata Dönüş Süreci

Kıl dönmesi tedavisi sonrası günlük yaşantıya dönme süreci, uygulanacak tedavi yöntemine göre değişiklik göstermektedir.

Mikrosinüsektomi ameliyatından sonra hasta rahatlıkla normal hayatına dönebilmektedir. Uyku pozisyonu belirlemeleri gibi problemler söz konusu değildir. Hasta rahatlıkla hareket edebilmektedir.

Flap ameliyatı gibi ameliyat yöntemlerinde ise hastanın 15 güne kadar yüzü koyun yatması gerekebilmektedir. Bunun yanında hastanede 1 gün yatılması gerekecektir. 15 günlük süre zarfında hastanın banyo yapmaması gerekebilmektedir. Kıl dönmesi hastalığının nüksetme oranı mikrosinüsektomiye göre oldukça fazla olduğu için hastanın belirlenen kurallara oldukça dikkat etmesi gerekmektedir.