Kıl Dönmesi Tedavisi

Kıl Dönmesi – Pilonidal Sinüs – Pilonidal Kist

Kıl dönmesi, her 100.000 kişiden 26’sında görülen sakral (kuyruk sokumu) bölgede görülen kronik iltihabi bir hastalıktır. Görülme oranı erkeklerde daha sıktır. Her 4 erkeğe karşı 1 kadında görülür. En sık 21 yaşta görülen bu hastalık ülkemizde de oldukça sık görülmektedir. Kıl dönmesi tedavisi, modern yöntemlerle ameliyatsız olarak son derece hızlı bir şekilde gerçekleştirilebilmektedir.

Risk Faktörleri:

• Erkek Cinsiyet
  • Obezite
  • Hareketsiz yaşam tarzı
  • Ailesel yatkınlık
  • Bölgesel aşırı kıllanma
  • Kötü hijyen
  • Ter bezlerinin aşırı çalışması
  • Çok oturmayı gerektiren iş

Belirtileri:

• Kuyruk sokumu bölgesinde ağrı ve şişlik ve kızarıklık ile kendini gösteren ani gelişen apse
  • Sürekli akıntı
  • Tekrarlayan apseler şeklinde farklı şekillerde olabilir.
  • Dıştan bakıldığında o bölge küçük delikler şeklinde olup belirtisiz de olabilir.

Lazerle Pilonidal Sinüs Tedavisi

Lazerlerin tıp alanında kullanımının yaygınlaşması ile beraber kıl dönmesi (pilonidal sinüs) tedavisi de bu kapsama girmiştir.

Pilonidal sinüs büyük çoğunlukla genç insanlarda görülmekte kişisel konforu ve sosyal yaşamı olumsuz etkilemektedir. Bu genç insanlar bu operasyon için uzun hastane yatışı, çok fazla dikişi olan ve uzun süren iyileşme süresi gerektiren geleneksel tedavi yöntemlerine alternatif tedavi seçeneklerine yönelmektedir. Lazer bu anlamda bu arayışa oldukça yeterli cevap vermektedir.

Lazerle Kıl Dönmesi Tedavisi Nasıl Yapılır?

Genellikle lokal sedasyon gibi hafif anestezi ile gerçekleştirilir. Sinüs bölgesi iyice temizlendikten sonra sinüsün ağzından özel bir fırça ile girilip içerideki kıllar ve iltihaplı doku temizlenir. Daha sonra lazer probu kanala yerleştirilir. Kullanılan diod lazer ağrısızdır ve çevre dokulara hasar vermeyecek bir ayarda çalıştırılarak sinus kanalı kurutulur. İşlem ortalama 15 dk kadar sürer, hastane yatış gerektirmez. İstirahat ve hareket kısıtlılığı gerektirmez. Hemen günlük yaşama dönülür.

Diğer Tedavi Seçenekleri:

• Cerrahi Tedavi
  • Eksizyon-marsüpiyalizasyon
  • Eksizyon-primer onarım
  • Karydakis flebi
  • Limberg flebi
  • Z plasti
  • Mini – mikrosinüsektomi

Mikro Sinüsektomi Yöntemi İle Ameliyata Son

Geleneksel kıl dönmesi ameliyatlarında geniş bir kesi ile sinüs traktı etraf doku ile birlikte çıkarılır . Geniş bir kesi yapılır. Flep yapılırsa kesi ve dikiş sayısı da aynı ölçüde artacaktır. Geniş kesi olduğunda yara içinde birikebilecek kan sızıntısını almak amacıyla dren tüpü koymak gerekebilir. Mikro sinüsektomi yöntemi ile kesi 2 cm kadardır. En fazla 4-5 cm olan kesi sayesinde cildin altındaki kılları ve onları saran kapsül ile birlikte çıkartılmaktadır. Lokal anestezi uygulanarak yapılan mikro sinüsektomi yöntemi 10-15 dakika içinde yapılmaktadır.

Mikro sinüsektomi yöntemi muayenenizin ardından hemen gerçekleşen bir yöntemdir. Uzman genel cerrahlarımız tarafından uygulanan mikro sinüsektomi yöntemi, steril bir ortamda uygulanmaktadır. Kişinin yanında refakatçi olmasına gerek yoktur. Klasik ameliyatlarda ise 1-2 gün arasında hastanede yatmak ve 10-15 gün süre ile de evde istirahat etmesi gerekirken mikro sinüstektomi yönteminde işlem ve muayene süresinin toplamı 1 saattir. Mikro sinüstektomi yöntemi kıl dönmesi hastalığının tekrarlama ihtimalinin en düşük olduğu yöntemdir.

Mikro sinüsektomi yöntemi standart bir ameliyata nazaran kesik, istirahat süresi gibi durumlardan çok düşük olması sebebiyle ameliyatsız kıl dönmesi tedavisi olarak da bilinmektedir.

Mikro Sinüsektomi

• Ekonomiktir
  • 10-15 dakika sürer.
  • İstirahat gerektirmez.
  • Ağrı minimaldir
  • Kesi 2-3 cm’dir
  • Aynı gün işe dönülebilir.
  • Lokal anestezi
  • İz kalmaz
  • Pansuman gerekmez
  • Tekrarlama ihtimali %3 tür.
  • Sadece sinüs çıkarılır.
  • Güvenilir kliniklerde yapılabilir.
  • Tahlil, film gerektirmez.
  • 3. gün banyo yapılır.
  • Hareket kısıtlılığı gerektirmez.

Klasik Cerrahi

• Pahalıdır
  • 30-60 dakika sürer.
  • 10-12 gün istirahat gerekir.
  • Ağrı belirgindir
  • Kesi 8-10 cm’dir
  • İşe dönüş 2-6 hafta arasındadır.
  • Spinal veya Genel Anestezi
  • Abartılı iz kalabilir
  • 2-6 hafta pansuman yapılır
  • Tekrarlama ihtimali %5-25 arasındadır.
  • Daha geniş doku çıkarılır.
  • Sadece hastahanede yapılır.
  • Anestezi için tetik gerekir.
  • Dikişler alınana kadar banyo yapılamaz.
  • Belirli pozisyonlarda yatılabilir.

Geleneksel cerrahi tedaviler hastane yatışı, anestezi, anestezi öncesi hazırlık, ameliyat sonrası düzenli pansuman ve istirahat gerektirir. Bu durum bu hastalığı olan kişileri cerrahi dışı tedavilere yönlendirmiştir.

İyileşme Süresi Ne Kadardır?

Sinüs sayısı ve derinliğine bağlı olarak 2-6 haftada tam iyileşme gerçekleşir.

İşlem sonrası nelere dikkat etmek gerekir?

İşlem sonrası günlük yaşama devam edilir. Lazerin uygulandığı noktadan hastalığın şiddetine göre 2-4 hafta kadar az miktarda berrak bir akıntı devam eder.

Herkese Uygulanabilir Mi?

Aktif akut apse dışında herkese uygulanabilir. Apse varsa önce apse tedavi edilir, apse tedavisi bittikten sonra planlama yapılır.

Başarı Oranı Nedir?

Geleneksel tedavilerle kıyaslandığında oldukça başarılıdır. % 95 in üzerinde sorunsuz iyileşme olur. %3-4 hastada tekrar edebilir. Tedavi sonrası kişisel bakım ve hijyene dikkat edilmesi bu olasılığı azaltmaya yardımcı olur.