Makat Çatlağı (Anal Fissür) Tedavisi

Makat çatlağı tedavisi kapsamında ilk olarak kabızlık sorunun ortadan kaldırılması gerekmektedir. Bu doğrultuda makat çatlağı tedavisi beslenme planı oluşturulması, su tüketiminin arttırılması gibi yöntemler ve gerektiğinde dışkı yumuşatıcı ilaç kullanımı gerekebilir. Bunun yanında makat çatlağı tedavisinde ameliyatlı ve ameliyatsız yöntemler kullanılabilmektedir.

Makat Çatlağı Nedir? Neden Olur?

Anal fissür yani makat çatlağı, makat bölgesinde meydana gelen çatlaklar olarak açıklanabilmektedir. Her 350 erişkin bireyden birinde görülen bir problemdir. Makat çatlağı belirtileri şunlardır:

• Dışkılama sırasında yırtılma hissi
  • Makat bölgesinde ağrı oluşumu
  • Makat bölgesinde şişlik oluşumu
  • İç çamaşırında lekelenme
  • Dışkılamada zorlanma
  • Tahriş

Makat çatlağı oluşumunun birçok farklı nedeni bulunmaktadır. Dışkılama sırasında zorlanma oluşması veya uzun süre ıkınma gibi durumlar makat çatlağı oluşumuna neden olabilmektedir. Bunun yanında ishal, Crohn hastalığı, ülseratif, bölgenin sürekli temizlenmesi, kabızlık gibi problemler de makat çatlağı oluşumunun en yaygın sebepleri arasında görülmektedir. Makat bölgesinde meydana gelen çatlakların anal bölgede daha geniş bir alana yayılması da mümkündür.

Makat çatlağı genellikle basit görünümlüdür. Ancak keskin bir cisim batması şeklinde tarif edilebilecek şiddetli ağrılara neden olabilmektedir. Bu bakımdan muayene edilmesi ve tedavi görmesi önemlidir.

Makat Çatlağı (Anal Fissür) Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Makat çatlağının tedavi edilmemesi, hastalığın verdiği rahatsızlıkların devam etmesinin yanı sıra kronikleşme durumu meydana geldiğinde ilaç veya botoks gibi tedavilerle de giderilememesi gibi problemlere de neden olabilmektedir. Makat darlığı, makat apsesi ve makat fistülü, tedavi edilmemenin muhtemelen sonuçlarıdır.

Makat çatlığının tedavi edilmemesinin önemli bir sonucu ise farklı bir hastalık söz konusu olduğunda fark edilememesi ve yanlış yöntemlerle hastalığın giderilmeye çalışmasıdır. Makat çatlağı belirtisi olarak gördüğünüz problemler, farklı bir hastalığın belirtileri de olabilmektedir.

Hastalar doktordan çekinme veya sorunu önemsememe gibi nedenlerle tedaviden kaçınabilmektedir. Ancak bu noktada meydana gelebilecek sorunların düşünülmesi ve buna uygun hareket edilmesi gerekmektedir.

Makat Çatlağı (Anal Fissür) Tedavisi

Makat çatlağı tedavisi, ameliyatsız veya ameliyatlı olarak gerçekleştirilebilmektedir. Tercih edilebilecek tedavi yöntemleri şunlardır:

• Makat çatlağı ameliyatı
  • Lateral İnternal Sfinkterotomi
  • Botulinum Toksini
  • Fissürektomi
  • Lazer Tedavisi
  • Kaydırma Flep Tekniği

Makat Çatlağı Ameliyatı

Makat çatlağı ameliyatı kapsamında tercih edilen farklı yöntemler bulunmaktadır. En sık tercih edilen yöntem ise lateral internal sfinkterotomi tekniğidir. Bunun yanında kaydırma flep tekniği de tercih edilebilmektedir.

Lateral internal Sfinkterotomi (Makat iç kasının kesilmesi)

Lateral internal sfinkterotomi, küçük bir operasyon ile gerçekleştirilmektedir. Anestezi altında gerçekleştirilmektedir. Makal bölgesinin uyuşturulduğu lokal anestezi, belden aşağısının uyuşturulduğu spinal anestezi veya hastanın uyutulduğu genel anestezi gerçekleştirilebilmektedir.

Operasyon 15 – 20 dakika arasında sürmektedir. Hastanın durumuna bağlı olarak aynı gün taburcu edilebileceği gibi bir gün hastanede yatması da gerekebilmektedir.

Operasyonda iç kısımdaki makat kası bir kenarından kesilmektedir. Bu sayede aşırı kasılma problemi giderilerek çatlakların iyileşmesi sağlanmaktadır. Bunun yanında sıklıkla çatlağın çıkıntı ve derideki uzantısının alınması da gerekebilmektedir. Açık veya kapalı teknikle gerçekleştirilebilmektedir.

Ameliyatsız Makat Çatlağı (Anal Fissür) Tedavisi

Ameliyatız anal fissür tedavisi kapsamında tercih edilebilecek farklı yöntemler bulunmaktadır. Bununla birlikte bu yöntemlerin de cerrah tarafından muayenehane koşullarında uygulandığını belirtmek gerekmektedir. Ameliyatsız makat çatlağı tedavisi kapsamında tercih edilebilecek yöntemler şu şekilde sıralanabilmektedir:

• Botulinum Toksini
  • Lazerle Makat Çatlağı Tedavisi

Botulinum Toksini ve Fissürektomi

Botoks ve fissürektomi tedavileri esasında iki farklı yöntemdir. Bu tedavide iki farklı yöntem birbirini tamamlamaktadır. Botoks yöntemi olarak da bilinen botulinum toksini yönteminde, makat kasında geçici felç meydana gelmekte ve makat gevşemektedir. Bu sayede dışkı rahat geçmekte ve çatlak vücut tarafından iyileştirilmektedir.

Fissürektomi yöntemi ise cerrahi bir işlemdir ve makat çatlağı cerrahi operasyon ile kesilerek çıkarılmaktadır.

Lazerle Makat Çatlağı Tedavisi

Lazerle anal fissür tedavisi, makat çatlağı tedavilerinde en sık tercih edilen yöntemdir. Lazere tedavisinde zararlarından arındırılan lazer ışınları ile makat çatlağı yakılmakta ve buharlaştırılmaktadır. Bu işlem ameliyathane koşullarında gerçekleştirilmektedir ve 5 dakika gibi bir süre içerisinde tamamlanmaktadır. Kesi açılmadığı için dikiş gerekmemektedir. Hastalar aynı gün içerisinde gündelik yaşantılarına dönebilmektedir.

Anal Fissür Tedavisi için Kullanılan Teknikler

Makat çatlağı tedavisinde kullanılan teknikler, tercih edilecek tedavi yöntemine göre değişiklik göstermektedir. Makat çatlağı tedavisi, lateral internal sfinkterotomi operasyonuyla gerçekleştirildiğinde açık veya kapalı teknik kullanılabilmektedir. Tercih edilecek tekniğe göre açık teknik veya kapalı teknik tercih edilebilmektedir.

Açık Teknik

Açık teknik yöntemi ile gerçekleştirilecek lateral internal sfinkteromi ameliyatında izlenen adımlar şunlardır:

• İç ve dış makat kası arasındaki deride 0.5 ila 1 cm arasında bir kesi atılmaktadır.
  • İç makat kası bağırsaktan ayrılmakta ve kesilmektedir.

Kapalı Teknik

Kapalı teknik yöntemi ile gerçekleştirilecek lateral internal sfinkteromi operasyonunda izlenen adımlar şunlardır:

• İç ve dış makat kası arasındaki deride kesi yapılmaktadır.
  • Ardından intersfinkterik alana girilmektedir.
  • Bistüri iç makat kasına gönderilmekte ve cerrah tarafından iç makat kası kesilmektedir.

Makat Çatlağı Kendiliğinden Geçer Mi?

Anal fissür kendiliğinden geçer mi sorusu, hastalar tarafından en çok merak edilen sorulardandır. Ancak makat çatlağı probleminin kendiliğinden geçmediğini söylemek gerekmektedir. Makat çatlağı dışkılama yaparken enfektif bir duruma yol açmaktadır. Bu nedenle tedavi edilmesi gerekmektedir.

Makat Çatlağı İlaçla veya Kremle Tedavi Edilebilir Mi?

Anal fissürün ilaç ve kremle tedavisi olabilmektedir. İlaç ve kremlerin hastalığa etki etmesi için doktor tarafından önerilmesi gerekmektedir. Kliniğimize başvuru yapıldığında hastanın sağlık durumu hakkında bilgi alınması için öncelikle uzman hekimlerimiz tarafından ayrıntılı bir muayene süreci gerçekleştirilmektedir. Ardından konulan tanı doğrultusunda uygun tedavi yöntemleri belirlenmektedir.

Makat Çatlağı Tedavisi Sonrası İyileşme Süreci

Anal fissür tedavisi sonrası iyileşme süreci, tercih edilen tedavi yöntemine göre değişiklik göstermektedir. Krem ve ilaç gibi medikal tedaviler tercih edildiğinde düzenli bir kullanım ile yavaş yavaş iyileşme sağlanmaktadır. Ameliyat ile tedavi yönteminde hastanın bir süre istirahat etmesi gerekebilmektedir. Ameliyatsız yöntemlerde ise kesi ve dikiş gibi uygulamalar bulunmadığı için hastalar aynı gün günlük yaşantılarına dönebilmektedir.

Ameliyatla Makat Çatlağı Tedavisi Sonrası

Ameliyatla anal fissür tedavisi sonrası, hastanın günlük yaşantısına dönmeden önce bir hafta gibi bir süre dinlenmesi gerekebilmektedir. Bunun yanında hastanın sağlık durumuna uygun beslenme programı hazırlanması, dışkı yumuşatıcı veya kas gevşetici ilaçlar kullanılması gerekebilmektedir. İstirahat süresinden sonra ise gündelik yaşantınıza dönebilirsiniz.

Ameliyatsız Makat Çatlağı Tedavisi Sonrası

Ameliyatsız anal fissür tedavisi sonrası, hastalar aynı gün içerisinde veya bir gün sonra günlük yaşantısına dönebilmektedir. Bir iki gün süre ile az şiddette ağrı meydana gelebilmektedir. Bu durumda konforunuzu sağlamak açısından hekim tarafından gerekli tedbirleri alınmaktadır.

Makat Çatlağı Tedavisi Fiyatları

Anal fissür tedavisi fiyatları hakkında net bir belirleme yapmak yanıltıcı olabilmektedir. Tedavi fiyatları, makat çatlağı tedavisi için tercih edilecek yönteme göre değişiklik göstermektedir. Makat çatlağı tedavisi fiyatları hakkında detaylı bilgi sahibi olmak için kliniğimizi ziyaret ederek ücretsiz muayene olabilirsiniz.